Woodshine’s Stjerner-kull
MH Protokoll for Woodshine’s Stjerner-kull f:03.06.2016
Testdato: 26 Mai 2018 – 27 Mai 2018
Beskrivere: Heidi Lernæs og Marianne Ono Njøten
Hunder: Woodshine’s Andromeda
Moment | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1a. KONTAKT |
Avviser kontakt. Knurring og/eller biteforsøk. Gj.føres ikke innen tiden. | Unnviker kontakt ved å trekke seg unna | Aksepterer kontakt uten å besvare. Trekker seg ikke unna |
Tar kontakt selv eller besvarer kontaktforsøk Andromeda |
Overdreven kontattagende, f.eks. hopper, gneller,bjeffer |
1b. KONTAKT |
Følger ikke med tross gjentatte lokkeforsøk. Gj.føres ikke innen tiden. | Følger med motvillig |
Følger med, men er ikke engasjert i testleder |
Følger med villig. Engasjerer seg i testlederen Andromeda |
Følger med villig, er over-drevent engasjert i testleder, f.eks. hopper, gneller, bjeffer |
1c. KONTAKT |
Avviser med knurring og/ eller bite forsøk. Håndtering ikke gj.ført | Unnviker, trekker seg unna eller søker støtte hos fører |
Aksepterer håndtering |
Aksepterer, svarer med kontaktatferd Andromeda |
Aksepterer. Svarer med overdreven kontaktadferd |
2a. LEK 1 |
Leker ikke | Leker ikke, men viser interesse |
Leker. starter langsomt, men blir aktiv, leker |
Starter raskt, leker aktivt Andromeda |
Starter veldig raskt, leker veldig aktivt |
2b. LEK 1 |
Griper ikke |
Griper ikke, snuser bare på gjenstanden | Griper forsiktig, eller med fortennene Andromeda |
Griper direkte med hele munnen |
Griper direkte, hugger gjenstanden i farten |
2c. LEK 1 |
Griper ikke | Griper nølende, slipper, holder, men trekker ikke i mot |
Griper, trekker i mot, men slipper og tar nytt tak Andromeda |
Griper direkte med hele munnen, trekker i mot til testleder slipper |
Griper direkte med hele munnen, drar i mot, rykker til testleder slipper |
3a. JAKT |
Starter ikke Andromeda (2) |
Starter men avbryter før byttet | Starter eller løper langsomt. Kan øke farten, avslutter |
Starter med høy fart – målrettet. Bremser ned ved byttet Andromeda (1) |
Starter direkte, stor fart. Løper forbi byttet. Kan snu |
3b. JAKT |
Overser byttet/ springer ikke frem Andromeda (2) |
Griper ikke, men snuser på gjenstanden |
Griper noe tvilende, eller med tidsforsinkelse Andromeda (1) |
Griper direkte, slipper | Griper direkte, beholder byttet i 3 sekunder |
4. AKTIVITET | Er uoppmerksom/ uinteressert/ inaktiv | Er oppmerksom og rolig – står, sitter eller ligger | Er oppmerksom og i hovedsak rolig. Enkelte aktivitetsøkninger Andromeda |
Er oppmerksom med økende aktivitet eller etter hvert urolig |
Er urolig. Veksler hurtig aktiviteter under momentet |
5a. AVST.LEK |
Engasjeres ikke av fig. Uinteressert | Kontroll. Avbrudd kan forekomme | Interessert. Følger fig. uten avbrudd Andromeda |
Interessert. Vil starte. Enkelte startforsøk |
Veldig interessert. Gjentatte startforsøk |
5b. AVST.LEK |
Viser ingen trusseladferd Andromeda |
Viser enkelte (1-2) trusselsgnaler under momentets første del |
Viser enkelte (1-2) trusselsgnaler under momentets første og andre del |
Viser flere trusselsignaler under momentets første del | Viser flere trusselsignaler under momentets første og andre del |
5c. AVST.LEK |
Går ikke frem til fig. innen tiden |
Går frem når fig. er aktiv på linjen |
Går frem til den skjulte men snakkende fig. |
Går fram til fig. med lav kroppsholdning og/ eller med tidsforsinkelse Andromeda |
Går fram direkte til fig. uten hjelp |
5d. AVST.LEK |
Viser ingen interesse |
Leker ikke, men viser interesse Andromeda |
Leker, kan griper forsiktig trekker ikke i mot |
Griper. Trekker i mot, men kan slippe og ta nytt tak |
Griper direkte. Trekker i mot, slipper ikke |
5e. AVST.LEK |
Viser ingen interesse Andromeda |
Blir aktiv, men avbryter |
Er aktiv med fig. når denne er aktiv |
Er aktiv med fig. Interesse også mot passiv figurant |
Oppfordrer passivt fig. til fortsatt lek, |
6a. OVERRASKELSE |
Stanser ikke eller kort stopp |
Huker seg og stanser | Gjør unnamanøver uten å vende bort blikket |
Flykter høyst 5 meter |
Flykter mer enn 5 meter Andromeda |
6b. OVERRASKELSE |
Viser ingen trusselatferd | Viser noe trusselatferd |
Viser trusselatferd over lengre tid Andromeda |
Viser flere trusselsignaler og noen angrep | Viser trusselatferd og angrep. Kan avslutte med bitt |
6c. OVERRASKELSE |
Går frem når fører legger ned kjeledressen/ går ikke frem innen tiden Andromeda |
Går frem når fører sitter seg på huk og prater med kjeledressen samt roper på hunden |
Går fram til kjeledressen når føreren står ved siden av |
Går fram til kjeledressen når føreren har gått halve distansen |
Går fram til kjeledressen uten hjelp |
6d. OVERRASKELSE |
Ingen tempoforandring eller unnamanøver |
Liten bue eller tempoforandring ved noen av passeringene | Bue eller tempoforandring ved 1.passering. Mindre utslag ved 2. passering |
Bue eller tempoforandring ved minst to passeringer uten minsket intensitet Andromeda |
Viser stor grad av redsel ved samtlige passeringer |
6e. OVERRASKELSE |
Viser ingen interesse for kjeledressen Andromeda |
Stanser lukter/ser på kjeledressen en gang | Stanser lukter/ser på kjeledressen minst to ganger |
Biter i/leker med kjeledressen. Interessen avtar etterhvert |
Biter i/leker med kjeledressen ved to eller flere passeringer |
7a. LYDFØLSOMHET |
Stanser ikke eller kort stopp |
Huker seg og stanser |
Gjør unna manøver uten å vende bort blikket Andromeda |
Flykter høyst 5 meter |
Flykter mer enn 5 meter |
7b. LYDFØLSOMHET |
Går ikke fram innen tid | Går fram når fører sitter på huk og prater med skrammelet, roper på hunden |
Går fram til skrammelet når føreren står ved siden av |
Går fram til skrammelet når føreren har gått halve distansen |
Går fram til skrammelet uten hjelp Andromeda |
7c. LYDFØLSOMHET |
Ingen tempoforandring eller unna manøver | Liten bue eller tempoforandring ved noen av passeringene Andromeda |
Bue eller tempoforandring ved 1. passering. Mindre utslag ved 2. passering |
Bue eller tempoforandring av samme styrke ved minst to passeringer |
Viser stor grad av redsel ved samtlige passeringer |
7d. LYDFØLSOMHET interesse |
Viser ingen interesse |
Stanser. Lukter eller ser på lydkilden minst 1 gang Andromeda |
Stanser. Lukter eller ser på lydkilden minst 2 ganger |
Biter i/leker med lydkilden. Interessen avtar etterhvert | Biter i/leker med lydkilden ved 2 eller flere passeringer |
8a. SPØKELSER |
Viser ingen trusselatferd |
Viser enkelte trusselsignaler |
Viser trusselatferd over lengre tid Andromeda |
Viser flere trusselsinaler og noen angrep |
Viser trusselatferd og flere angrep |
8b. SPØKELSER |
Viser noe kontroll, deretter ingen interesse/engasjerer seg ikke |
Ser mot spøkelsene nå og da |
Kontrollerer og/eller viser reaksjon mot spøkelsene. Lange avbrudd |
Kontrollerer og/eller viser reaksjon mot begge spøkelsene. Korte avbrudd Andromeda |
Kontrollerer og/eller viser reaksjon mot spøkelsene under hele momentet |
8c. SPØKELSER |
Oppholder seg hovedsaklig foran eller ved siden av fører Andromeda |
Oppholder seg hovedsaklig foran eller ved siden av fører, noe avstandsregulering |
Oppholder seg foran eller ved siden av fører, pendler mellom flukt/ start og kontroll |
Oppholder seg i hovedsak bak fører. Pendler mellom fluktstart og kontroll |
Bakker lenger enn båndets lengde eller forlater stedet |
8d. SPØKELSER |
Går fram når fører har tatt av figurantene hodetplagget/går ikke fram innen tid |
Går fram når fører snakker med figurantene og roper på hunden |
Går fram til spøkelset når fører står ved siden av |
Går fram til spøkelset når fører har gått halve avstand |
Går fram til spøkelset uten hjelp Andromeda |
8e. SPØKELSER |
Avviser eller unngår kontakt forsøk |
Aksepterer kontakten fra spøkelset uten å besvare den | Besvarer kontakten fra spøkelset |
Tar selv kontakt med spøkelset Andromeda |
Intensiv kontaktatferd mot spøkelset, kan hoppe og bjeffe |
9a. LEK 2 |
Leker ikke | Leker ikke, men kan vise interesse |
Starter langsomt, blir aktiv, leker Andromeda |
Starter raskt, leker aktivt |
Starter veldig raskt, leker veldig aktivt |
9b. LEK 2 |
Griper ikke |
Griper ikke direkte, snuser bare på gjenstanden | Griper forsiktig, eller nølende med fortennene |
Griper direkte med hele munnen Andromeda |
Griper direkte. Hugger i gjenstanden |
10. SKUDD | Viser ingen berørthet. Rask kontroll og siden helt uberørt Andromeda |
Avtagende kontroll under lek/passivitet. Deretter uberørt |
Retter interessen mot skytter, publikum eller annet, men returnerer til lek/passivitet |
Avbryter lek eller passivitet. Låser seg mot skytter eller annet. Returnerer ikke til lek/passivitet |
Berørt, redd. Vil forlate plassen, forsøker å flykte. Avstår skudd |